مدير روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد چابهار در يادداشتي مقايسه منطقه آزاد چابهار با منطقه آزاد جبل علي امارات به مهمترين دلايل اختلاف اين دو منطقه پرداخته است. حسين الدين يوسف گفت: “منطقه آزاد چابهار 16 برابر منطقه آزاد جبل علي امارات است ، اما ظرفيت تجاري بندر جبل علي 33 …
چرا «چابهار» «جبلعلي» نشد؟ – دنياي 77 https://d77.ir/چرا-چابهار-جبلعلي-نشد؟-دنياي-77/ دنياي 77 Wed, 17 Mar 2021 23:43:06 0000 اقتصاد و مالي https://d77.ir/چرا-چابهار-جبلعلي-نشد؟-دنياي-77/ مدير روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد چابهار در يادداشتي مقايسه منطقه آزاد چابهار با منطقه آزاد جبل علي امارات به مهمترين دلايل اختلاف اين دو منطقه پرداخته است. حسين الدين يوسف گفت: “منطقه آزاد چابهار 16 برابر منطقه آزاد جبل علي امارات است ، اما ظرفيت تجاري بندر جبل علي 33 …
مدير روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد چابهار در يادداشتي مقايسه منطقه آزاد چابهار با منطقه آزاد جبل علي امارات به مهمترين دلايل اختلاف اين دو منطقه پرداخته است.
حسين الدين يوسف گفت: “منطقه آزاد چابهار 16 برابر منطقه آزاد جبل علي امارات است ، اما ظرفيت تجاري بندر جبل علي 33 برابر منطقه آزاد چابهار است.” حامي ترين و محبوب ترين تشبيهات اين مقايسه هاست: مقايسه دو عدد بدون عقب افتادن دو نقطه در همان حضور! و سرانجام ، نتيجه مي گيريم كه در استفاده از تواناييهاي خود بسيار كم كار كرده ايم. “هدف اين گزارش دفاع از” انجام شده “و” انجام نشده “در منطقه آزاد چابهار ايران يا ساير مناطق آزاد نيست ، اما بد نيست دوباره بخوانيد ، براي مثال ببينيد كه چرا موفقيت جبل علي در منطقه به “چابهار” “جبل علي” تبديل نشده است؟
چابهار ميليارد ريال؛ جبل علي ميليارد دلار!
منطقه آزاد چابهار 16 سال پس از منطقه آزاد جبل علي با اندكي اختلاف در سرمايه اوليه آغاز به كار كرد: منطقه آزاد چابهار با سرمايه گذاري اوليه يك ميليارد ريال و منطقه آزاد جبل علي با سرمايه گذاري اوليه دو و نيم ميليارد ريال
منطقه آزاد چابيار در سال 1993 با بودجه اوليه يك ميليارد ريال تأسيس شد و ساياباش سامي به عنوان اولين مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار منصوب شد كه زيرساخت هاي منطقه آزاد را بر اساس درآمد وارداتي تأمين مي كند. در نتيجه ، از همان روز اول منطقه آزاد چابهار ، در راه تأمين هزينه هاي روزانه و بدون تأمل بود. دفتر اولين مدير عامل منطقه آزاد چابهار كه هنوز هم به عنوان يادگاري در منطقه آزاد حفظ مي شود ، در واقع يك محفظه كانتينر است.
در مقابل ، تأسيس منطقه آزاد جبل علي در امارات متحده عربي از سال 1977 آغاز شد و در سال 1985 با هزينه 2.5 و 2.5 ميلياردي براي ايجاد زيرساخت ها راه اندازي شد. نكته قابل تأمل در مورد منطقه آزاد جبل علي اين است كه اين منطقه آزاد زماني اجرا شد كه تمام زيرساخت هاي لازم در يك منطقه آزاد فراهم شود. برق ، آب ، فرودگاه هاي بهسازي شده ، دفاتر ، انبارهاي سرپوشيده و سردخانه مجهز ، هتل ها و شبكه هاي دسترسي جاده اي از زيرساخت هاي مورد نياز براي رونق فعاليت هاي اقتصادي در يك منطقه آزاد است كه قبل از مرحله بهره برداري در جبل علي ساخته شده است.
به طور خلاصه و مختصر ، منطقه آزاد چابهار با 16 سال تأخير نسبت به منطقه آزاد جبل علي ، بدون استفاده از امكانات و زيرساخت ها راه اندازي شد!
محروم از بندر چابهار. بزرگترين بندر مصنوعي با جبل علي!
ويژگي ديگري كه موقعيت بي نظيري را براي جبل علي در تمام مناطق آزاد جهان ايجاد كرده است ، بندر اين منطقه آزاد است. بندر جبل علي به عنوان بزرگترين بندر ساخته شده توسط انسان با عمق 14 كيلومتر اسكله با آب عميق ، شرايط اسكله را براي بزرگترين كشتي هاي باري و كانتينري جهان فراهم كرده است. در مقابل ، پس از تصويب قانون توسعه منطقه آزاد ، بندر تا فوريه 2017 به منطقه آزاد چابهار دسترسي نداشت. اين بدان معني بود كه توليدكنندگان و بازرگانان براي ورود به بندر براي واردات مواد اوليه يا صادرات و مطابقت با قوانين و مقررات سرزمين اصلي بايد منطقه آزاد را ترك كنند.
از زمان تاسيس منطقه آزاد چابهار در سال 1993 تا 2019 ، هيچ دسترسي بندري در منطقه آزاد وجود نداشته است. در همين حال ، منطقه آزاد جبل علي هنگامي كه هشت سال قبل از تأسيس منطقه آزاد چابهار در سال 1985 فعاليت خود را آغاز كرد ، به سه ترمينال دريايي با ظرفيت نامحدود براي كشتي ها مجهز شد.
محروم از فرودگاه چابهار؛ جبل علي با 3 فرودگاه بين المللي
منطقه آزاد جبل علي فقط 55 كيلومتر با فرودگاه بين المللي دبي ، يكي از بزرگترين فرودگاه هاي جهان و 70 كيلومتر با فرودگاه شارجه ، دومين فرودگاه بزرگ امارات متحده عربي فاصله دارد. با اين حال ، يك فرودگاه اختصاص داده شده به منطقه آزاد جبل علي و افتتاح بين مرزهاي اين منطقه آزاد در دستور كار اين منطقه آزاد قرار داشت ، تا اينكه سرانجام فرودگاه بين المللي آل مكتوم در منطقه آزاد جبل علي راه اندازي شد. فرودگاه بين المللي آل مكتوم قدرت منطقه آزاد جبل علي را تا حدي فراهم كرده است كه مناطق تجاري كمتري در جهان نسبت به منطقه آزاد جبل علي دارد.
با اين حال ، تنها راه ورود به منطقه آزاد چابهار از فرودگاه ورود به فرودگاه Konark است كه يك فرودگاه نظامي است و نه فقط خطوط هوايي بين المللي مانند امارات ، اتحاديه ، تركيه ، انگليس ، ايرفرانس ، لوفت هانزا و … كه حتي بازرگانان بين المللي در فرودگاههاي نظامي استفاده مي كنند. مسافرت را دوست ندارم. از طرف ديگر ، فرودگاه Konark در خارج از منطقه آزاد واقع شده است و تقريباً هيچ تجمع ترافيكي در منطقه آزاد براي تجار و سرمايه گذاران خارجي وجود ندارد. براي رفتن به چابهار ، يك سرمايه گذار خارجي ابتدا بايد مراحل ويزا را طي كرده و وارد سرزمين اصلي شود و سپس به منطقه آزاد چابهار برود.
آب آشاميدني و جاده ها بين صفر تا صد وجود دارد
در زمان تأسيس چابهار 29 سال راه استاندارد و ترانزيت وجود نداشت ، اكنون با وجود تمام تلاش ها ، راه آهن هنوز به چابهار نرسيده است ، اما منطقه آزاد چابهار از ضعف و عدم امنيت و جاده ترانزيت استاندارد رنج مي برد ، جبال منطقه آزاد علي 36 سال پيش تأسيس شد و به 7000 كيلومتر بزرگراه ترانزيتي و شهري مجهز بود.
وضعيت چابهار و جبل علي در آبرساني جديد تفاوتي با وضعيت جاده دسترسي ندارد و اين دو منطقه در دو طرف طيف صفر و صد واقع شده اند. چابهار با كمبود شديد آب شيرين روبرو است و جبل علي كاملاً تأمين شده و مشكلي در تأمين آب شيرين وجود ندارد.
در تماس با سيل قانون چابهار ؛ جبل علي پشت سد پايداري است
آب موجب رونق مي شود. اما ناتواني انسان در مديريت مقدار عظيم آن منجر به جاري شدن سيل و ويراني مي شود. قانون يكسان است ، وجود آن براي توسعه بشريت ضروري است ، اما مقدار بسيار زياد و تعدد آن نظم زندگي را مختل مي كند. تعداد كامل قوانين ديگر بر توسعه تأكيد نمي كند ، كه پايه هاي اقتصاد را مي زند و تضعيف مي كند. تعدد قوانين ، حتي توسط برخي از اقتصاددانان به عنوان “قوانين اجراي قانون” ناميده مي شود ، چالشي براي اقتصاد كشورهاي حداقل توسعه يافته و در حال توسعه است. همانند ساير مناطق كشور ، قوانين و مقررات تجارت چابهار با نوسانات بيشتري باعث كاهش انگيزه هاي سرمايه گذاري شده است. قوانين ، مقررات و دستورالعمل هايي كه چندين بار در روز صادر شده است ، هميشه مشاغل را در وضعيت بحراني تري قرار داده است.
با اين حال ، قوانين عمومي براي سرمايه گذاري در منطقه آزاد جبل علي حداقل در سه دهه گذشته بدون تغيير مانده است و بازرگانان در سايه اين ثبات رشد كرده اند.
چابهار ، چرا جبل علي نيست؟
به آن پايه و اساس توسعه جبل علي و زيرساخت ها و بنيادهاي زيربنايي را اضافه كنيد كه جبل علي براي انگيزه هاي كوچك و بزرگ منطقه آزاد فراهم كرده است و البته چرا جبل علي به چابهار تبديل نشده است چرا كه او جبل علي نشده است!
انتهاي پيام